A pedagógusok életpályamodellje nem
pusztán béremelésről szól, hanem arról, hogy a kormány befektet az
oktatás színvonalának emelésébe – jelentette ki Gloviczky Zoltán
közoktatásért felelős helyettes államtitkár az m1 Ma reggel című
műsorában.
|
Definiáljuk a pedagógusok feladatait, a pályán való előrehaladás pedig
ezentúl nem csupán az életkortól és a diploma szintjétől függ majd,
hanem a folyamatos szakmai munkától. Természetesen egy nagyarányú
béremelésről is szó van egy szakmai szempontok alapján ütemezett
rendszerben, ez azonban nem pénzpumpálás, mint a Medgyessy-kormány
idején az 50 százalékos béremelés – tette hozzá.
Gloviczky Zoltán az m1 Ma reggel című műsorában
A közoktatási törvény hivatalosan idén szeptemberben lép életbe, de
nagyon kevés olyan passzusa van, mely közvetlenül érinti az iskolákat.
Ilyen a mindennapos testnevelés felmenő rendszerben történő bevezetése,
ami azt jelenti, hogy az első, az ötödik és a kilencedik osztályban lesz
több testnevelés óra szeptembertől.
Az óvodákban szakadékátugrás következik: az oktatás átalakításának egy keveset hangsúlyozott, de annál markánsabb pontja a kötelező óvodáztatás bevezetése. Ennek komoly infrastrukturális akadályai vannak, ezért csak 2014-ben lépne életbe ez a rendszer. Az iskolai oktatásnak az egyik legkomolyabb feltételhiánya az, hogy nem előzi meg az ország egészében megfelelő óvodai felkészítés. Ma a mérések szerint a gyermekek úgy kerülnek iskolába, hogy már alsó tagozaton akár 4-5 évnyi szociális vagy akár mentális különbséget halmoznak fel. Az iskola pedig képtelen arra, hogy kompenzáljon ilyen eltéréseket – magyarázta az oktatáspolitikus.
Beszélt arról is, hogy eddig gyermeklétszám alapján finanszírozták az
oktatást, a fenntartók azért abban voltak érdekeltek, hogy növeljék azt,
és mindez egészen abszurd helyzetekhez vezetett. Ezért változik az
állam és az önkormányzatok szerepmegosztása: a pedagógusok és a
pedagógiai munkát segítők bérét az állam finanszírozza a kincstár felől,
a többi munkaerőt pedig a fenntartó.
Úgy vélte:
szinte a rendszerváltozás óta nem létezett központi tanterv, ami a
tankönyvben volt ad hoc, azt tanították. Felhívta a figyelmet arra, hogy
a közbeszédben szereplő 10 százalékos játéklehetőség félreértelmezése a
helyzetnek, hiszen az alaptanterv az alapórák alapanyagát határozza
meg, és ezenkívül a kerettantervek és a helyi tantervek még legalább
másfélszer ennyi órában választhatnak specializációkat, tagozatokat,
vagy bármilyen helyi sajátosságot.
(hirado.hu-fidesz.hu)
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése