| Az új munka törvénykönyve akkor  szolgálja leginkább a munkavállalók érdekét, ha korszerű és rugalmas  szabályozást teremt, amely lehetővé teszi, hogy a vállalkozások minél  nagyobb számban hozzanak létre új munkahelyeket - mondta Czomba Sándor, a  Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) foglalkoztatáspolitikáért felelős  államtitkára a munka törvénykönyvéről szóló előterjesztés általános  vitáját megnyitó expozéjában szerdán a parlamentben. | 
      Czomba Sándor hangsúlyozta, hogy a kormányprogram egymillió új adózó  munkahely létrehozását határozta meg célként 2020-ig; e célnak az  elérése számos eszközt igényel, ezek egyike az új munka törvénykönyve  kidolgozása. Azt mondta: a javaslat fokozott figyelemmel van a kis- és  középvállalkozások (kkv-k) versenyképességi igényeire, tágabb teret  enged a felek megállapodásainak és csak annyiban avatkozik be e  megállapodásokba, amennyiben a munkavállalók garanciális érdekeinek  biztosítása, illetve a nyomós közérdek védelme érdekében szükséges.
  
A  részletekről Czomba Sándor elmondta: a munkaviszony tartalma és  teljesítése köréből a javaslat továbbra is kiemeli a munkaidővel és a  munka díjazásával kapcsolatos szabályokat, mivel e jogintézmények  önmagukban is rendkívül összetett és részletes rendezést igényelnek.
  
A  javaslat jelentősen bővítené a szerződéses alapú szabályozás szerepét,  az individuális és a kollektív autonómia lehetőségeit, azaz a  munkaviszonyban álló felek és a kollektív munkajogi jogalanyok  megállapodásainak szabályozó szerepét - fejtette ki Czomba Sándor,  hozzáfűzve ugyanakkor, hogy az előterjesztés fenntartja azt az Európában  uralkodónak mondható és a hazai munkajogban is érvényesülő szemléletet,  hogy a munkaszerződés a munkaviszonyra vonatkozó szabályoktól  jellemzően csak a munkavállaló javára térhet el.
  
Czomba Sándor  kiemelte, hogy a hatályos törvény nem rendelkezik külön cím alatt a  munkavállaló személyhez fűződő jogainak védelméről, a törvényjavaslat  ezzel szemben igen, így rögzíti, hogy a munkavállaló ellenőrzése csak a  munkaviszonnyal összefüggő magatartására irányulhat. A munkáltató  ellenőrzése és az annak során alkalmazott eszközök, módszerek nem  járhatnak az emberi méltóság megsértésével - emelte ki az államtitkár.
  
Beszélt  arról is, hogy a munkaviszony létesítése körében a javaslat alapvetően  fenntartja a hatályos szabályozási megoldásokat, míg a munkaviszony  szabályozása körében a hatályoshoz képest jelentősen egyszerűbb és  áttekinthetőbb rendelkezéseket tartalmaz, amelyek kialakítása során  támaszkodik az elmúlt két évtized bírói gyakorlatára és egyéb  jogalkalmazási tapasztalataira. Kiemelte, hogy az új munka törvénykönyve  megalkotásakor fokozott figyelemmel voltak a munka és a családi élet  összehangolására.
  
Példaként említette többek között, hogy a  javaslat - szemben az Európai Unió szabályozása által elvárt 18 héttel -  24 hétben határozza meg a szülési szabadság időtartamát, hogy a  munkaviszony felmondással nem szüntethető meg a várandósság, a szülési  szabadság, továbbá a gyermek gondozása céljából az anya által igénybe  vett fizetés nélküli szabadság időtartama alatt.
  
Czomba Sándor  elmondta, hogy a védett korral azonos védelem az anyákat megilleti a  gyermek hároméves koráig akkor is, ha nem vesznek igénybe fizetés  nélküli szabadságot. A javaslat gyerek születésekor az apa számára 5 nap  fizetett pótszabadságot biztosít, ezenkívül a javaslat a munkavállaló  erre vonatkozó ajánlata esetén - négyórás foglalkoztatás keretében - a  versenyszférában is kötelezővé teszi a részmunkaidős foglalkoztatást a  gyermek három éves koráig.
  
A javaslat ugyancsak új elemként, a  gyermek után járó pótszabadságot mindkét szülő számára biztosítja -  hívta fel a figyelmet az államtitkár. Elmondta: a próbaidőnél a hatályos  szabályozás él tovább, az alap- és pótszabadságok rendszere lényegét  tekintve ugyancsak a mostani szabályozás szerint alakul.
  
A  javaslat megtartja a műszakpótlék intézményét - hangsúlyozta Czomba  Sándor, hozzáfűzve ugyanakkor, hogy megszüntetni javasolja a 14 és 18  óra közötti munkavégzés esetén járó pótlékot, valamint a megszakítás  nélküli munkarend indokolatlan külön pótlékát azzal, hogy ezek helyett  bérpótlékot is magában foglaló alapbérben vagy havi átalányban is meg  lehet állapodni. Kiemelte, hogy a javaslat fenntartja a védett kor  intézményét, és a gyermekvállalással és védett korral érintett  munkavállalók körében a felmondási tilalmak rendszerét.
  
A  munkavállalói biztosíték intézménye kapcsán kiemelte, hogy ez csak  azokat érinti, akik munkakörük ellátása során pénzt, értéket kezelnek,  vagy az ilyen tevékenységet közvetlenül ellenőrzik. A biztosíték  letétele nem a munkáltató egyoldalú döntésétől függ - mondta, és  hozzáfűzte, hogy több európai országban van példa ilyen biztosítékra.
  
Az  államtitkár elmondta, hogy az új munka törvénykönyvében szabályozzák az  atipikus munkaviszonyokat, és a javaslat bevezet olyan új  foglalkoztatási formákat is - például a behívás alapján történő  munkavégzést, vagy a munkakör megosztását -, amelyek a részmunkaidőben  történő munkavégzés sajátos módjai.
  
A kollektív munkaügyi  kapcsolatok körében a javaslat lehetővé teszi, hogy az üzemi tanács és a  munkáltató között létrejött üzemi megállapodás is tartalmazzon a  munkaviszonyra vonatkozó szabályokat - mondta Czomba Sándor.
  
Kiemelte:  kollektív szerződést szakszervezet köthet, a munkáltatónál egy  kollektív szerződés köthető, ezért a szakszervezetek együttesen  jogosultak a kollektív szerződés megkötésére. Megszűnne a  szakszerveteket megillető munkaidő-kedvezmény pénzbeli megváltása,  valamint a szakszervezeti vétó intézmény, és a javaslat az államtitkár  szavai szerint új megközelítésben tartja fenn a szakszervezeti  tisztségviselők munkajogi védelmét és fizetett munkaidő-kedvezményét.
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése