2012. június 1., péntek

Navracsics: Hasznos volt a Kúria elnökének írott levél + videó

A legfrissebb és a legnagyobb felhördülést kiváltó ügy a Cozma-ügy volt. Az ítélet társadalmi fogadtatása olyan volt, amire fel kell figyelni. Ráadásul olyan különbség volt az első- és a másodfokú ítélet között, ami önmagában meglepetést okozott – jelentette ki Navracsics Tibor igazságügyi és közigazgatási miniszter az m1 Ma reggel című műsorában.

 Mint mondta: létezik a Kúrián egy szakmai munkacsoport, melynek az a feladata, hogy elemezze a bíróságok ítélkezési gyakorlatát. Ennek a munkacsoportnak a programjára tettem javaslatot. Azt kértem Darák Pétertől, fontolja meg, hogy a társadalmi elvárás és a bíróságok ítélkezési tevékenysége milyen viszonyban van egymással – fogalmazott Navracsics Tibor. Hozzátette: iránymutatásoknál, állásfoglalásoknál szokták ajánlani a bíróknak, hogy vegyék figyelembe, ha egy bűncselekmény az utóbbi időben elszaporodott, vagy a társadalmi megítélése megváltozott. Az ítélkezési gyakorlat során igenis figyelembe veszik a környezetet, a közmegítélést, enyhítő körülményeket.

 
Navracsics Tibor az m1 Ma reggel című műsorában

Felhívta a figyelmet arra: a cseh igazságügyi miniszternek joga van arra, hogy bármely büntetőügyet az eljárás bármely fázisában, akár jogerős ítélet után is kiemeljen, és a legfelsőbb bírósághoz utaljon. Amit én tettem, csupán annyi, hogy egy általános jelenség kapcsán a Kúria elnökét megkértem, vegye figyelembe a társadalmi elvárásokat. Ő számomra teljesen elfogadható módon, jórészt elutasítólag válaszolt, s itt vége van a történetnek. Én sem és ő sem erősködik tovább, hanem van egy kommunikáció a két intézmény között – hangoztatta a miniszter.

Arra a felvetésre, hogy mindezt akár egy vacsora keretében is megbeszélhették volna, Navracsics Tibor azt mondta: "ha nem lennék politikus, akkor ezt akár így is meg lehetett volna oldani, de mivel politikus vagyok, semmiféle lehetőségem nincs az igazságszolgáltatás befolyásolására". Bizonyos fokig azonban a politikai felelősséget nekem kell viselnem, és ezt jeleznem kellett a választópolgároknak, ezért volt szükség a nyilvánosságra – szögezte le. Úgy vélte: hasznos volt a Darák Péternek írott levele, hiszen megindult a vita arról, hogy az igazságszolgáltatásnak, a társadalmi közvéleménynek, a politikai felelősségnek hol vannak a kapcsolódási pontjai. Ezt érdemes megvitatni egy demokráciában - fűzte hozzá.

Beszélt arról is: szerinte személyi állományát tekintve a jelenlegi kormány a legstabilabb az eddigi kabinetek közül. A mostani „vérfrissítést” pedig komoly személyi megújulásnak tartja.
(hirado.hu)

Nincsenek megjegyzések: