A tájékoztatás szerint a program elfogadása előtt végrehajtott,
továbbá az idén még várható intézkedésekkel együtt összesen 200-250
milliárd forint tehercsökkentésre van esély az év végéig. A program tíz
területet jelöl ki, ahol 114 intézkedés révén 500 milliárd forint
vállalkozói költségcsökkentést szeretne elérni a kormány. Szatmáry
Kristóf, az NGM gazdaságszabályozásért felelős államtitkára, aki a BKIK
elnöke is, az Egyszerű Állam Workshop címmel megtartott rendezvényen
elmondta: eddig főleg ott sikerült eredményeket elérni, ahol a
vállalkozói szférából beérkező problémákra koncentrált az
államigazgatás. A kormány tudja, hogy az adminisztratív terhek
csökkentése komoly versenyképességi előnyt jelent Magyarországnak, s
továbbra is számít a vállalkozók javaslataira - hangsúlyozta. További
lehetőségeket is vizsgálnak, például, hogy az építési hatóság területén
meg lehet-e fordítani az eljárás menetét, ami azt jelentené, hogy ha 30
napon belül nem jelentkezik a hatóság, megadottnak kell tekinteni az
engedélyt - ismertette az államtitkár.
Turóczy László, a nemzetgazdasági tárca versenyképességért felelős helyettes államtitkára rámutatott: Magyarországon kiugróan magasak a vállalkozások adminisztrációs terhei, a GDP több mint 10 százalékára rúgnak, miközben az EU országaiban 3-5 százalék. A vállalkozókkal közösen készített Egyszerű Állam Programot 2011 novemberében fogadta el a kormány. Korábban - bár deklarációk mindig voltak az adminisztrációs terhek csökkentésére - nem került sor strukturált, átfogó, egységes kormányzati beavatkozásra - mondta Turóczy László, aki szerint kidolgozni könnyebb volt a programot, mint végrehajtani. Ennek egyik okát abban látja, hogy a 114 intézkedésért sok tárca felel, emiatt sok koordinációra van szükség. Másrészt az intézkedések végrehajtása sokszor nem triviális megoldásokat igényel, elsősorban nem a jogszabályok módosításával, hanem a hatóság működési gyakorlatának megváltoztatásával lehet eredményt elérni, ami nehezebb.
A helyettes államtitkár ismertette: a program első tapasztalatairól tájékoztató készült a kormány számára. A kabinet megerősítette a programot, s a közigazgatási tárca vezetésével felállt egy magas szintű tárcaközi bizottság, amelynek feladata a végrehajtás monitorozása, a végrehajtott intézkedések értékelése, és dönthet is a vitás kérdésekben. A kormány múlt heti ülésén jóváhagyta a program finomhangolására vonatkozó előterjesztést. Erre azért van szükség, mert egyes esetekben alulbecsülték a végrehajtás időigényét, néhány intézkedés pedig mégsem bizonyultak jónak. Ezért módosítottak egyes határidőket, felelősségi köröket, sor került néhány intézkedés tartalmi finomhangolására, illetve törlésére is. Jövő tavaszra újabb intézkedéscsomag készül.
A helyettes államtitkár kiemelkedő jelentőségűnek nevezte a vállalkozók tételes adója (kata) és a kisvállalati adó (kiva) bevezetését, amelyek mintegy 25 milliárd forinttal mérsékelhetik a vállalkozói szektor adminisztrációs terheit. Abban bíznak, hogy sokan fogják majd az új adónemeket választani - tette hozzá. Az eddigi intézkedések közül egyebek között kiemelte a bírságbevételek központosítását; az általános hatósági ügyintézési határidő 30 napról 21 napra való csökkentését 2014. január 1-jétől; a gázolaj jövedéki adó visszaigénylési rendszerének átalakítását a mezőgazdaságban, hozzátéve, hogy az élelmiszeriparban és a vendéglátásban is a bürokrácia csökkentésére törekszenek; a fejlesztési célú pályázatok egyszerűsítését, valamint azt, hogy most már nem lehet olyan kormányzati előterjesztést benyújtani, amely nem tartalmaz hatásvizsgálatot arról, hogyan hat a tervezett intézkedés a vállalkozói adminisztratív terhekre.
Turóczy László, a nemzetgazdasági tárca versenyképességért felelős helyettes államtitkára rámutatott: Magyarországon kiugróan magasak a vállalkozások adminisztrációs terhei, a GDP több mint 10 százalékára rúgnak, miközben az EU országaiban 3-5 százalék. A vállalkozókkal közösen készített Egyszerű Állam Programot 2011 novemberében fogadta el a kormány. Korábban - bár deklarációk mindig voltak az adminisztrációs terhek csökkentésére - nem került sor strukturált, átfogó, egységes kormányzati beavatkozásra - mondta Turóczy László, aki szerint kidolgozni könnyebb volt a programot, mint végrehajtani. Ennek egyik okát abban látja, hogy a 114 intézkedésért sok tárca felel, emiatt sok koordinációra van szükség. Másrészt az intézkedések végrehajtása sokszor nem triviális megoldásokat igényel, elsősorban nem a jogszabályok módosításával, hanem a hatóság működési gyakorlatának megváltoztatásával lehet eredményt elérni, ami nehezebb.
A helyettes államtitkár ismertette: a program első tapasztalatairól tájékoztató készült a kormány számára. A kabinet megerősítette a programot, s a közigazgatási tárca vezetésével felállt egy magas szintű tárcaközi bizottság, amelynek feladata a végrehajtás monitorozása, a végrehajtott intézkedések értékelése, és dönthet is a vitás kérdésekben. A kormány múlt heti ülésén jóváhagyta a program finomhangolására vonatkozó előterjesztést. Erre azért van szükség, mert egyes esetekben alulbecsülték a végrehajtás időigényét, néhány intézkedés pedig mégsem bizonyultak jónak. Ezért módosítottak egyes határidőket, felelősségi köröket, sor került néhány intézkedés tartalmi finomhangolására, illetve törlésére is. Jövő tavaszra újabb intézkedéscsomag készül.
A helyettes államtitkár kiemelkedő jelentőségűnek nevezte a vállalkozók tételes adója (kata) és a kisvállalati adó (kiva) bevezetését, amelyek mintegy 25 milliárd forinttal mérsékelhetik a vállalkozói szektor adminisztrációs terheit. Abban bíznak, hogy sokan fogják majd az új adónemeket választani - tette hozzá. Az eddigi intézkedések közül egyebek között kiemelte a bírságbevételek központosítását; az általános hatósági ügyintézési határidő 30 napról 21 napra való csökkentését 2014. január 1-jétől; a gázolaj jövedéki adó visszaigénylési rendszerének átalakítását a mezőgazdaságban, hozzátéve, hogy az élelmiszeriparban és a vendéglátásban is a bürokrácia csökkentésére törekszenek; a fejlesztési célú pályázatok egyszerűsítését, valamint azt, hogy most már nem lehet olyan kormányzati előterjesztést benyújtani, amely nem tartalmaz hatásvizsgálatot arról, hogyan hat a tervezett intézkedés a vállalkozói adminisztratív terhekre.
(MTI-fidesz.hu)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése